Dag 11: sponsortocht naar de neushoorns

8 augustus 2019 - Masindi, Oeganda

De neushoorn komt sinds 1983 helaas niet meer voor in de nationale parken van Oeganda. Stropers hebben daar op wrede wijze voor gezorgd. Daarom is er 15 jaar geleden een programma gestart met als doel om de rhino in de toekomst weer in de parken te kunnen bewonderen. Vanuit het buitenland zijn er een paar exemplaren naar een reservaat gebracht waar ze streng bewaakt worden. Inmiddels lopen er 28 neushoorns rond en worden er gemiddeld 2 nieuwe dieren per jaar geboren. Bij iedere geboorte wordt per veiling het recht verkocht om het nieuwe dier een naam te geven. De organisatie is afhankelijk van betalende bezoekers om het programma te kunnen bekostigen. Omdat wij de neushoorn een warm hart toedragen, hadden we besloten om vandaag een bezoek aan het reservaat te brengen en deel te nemen aan een ‘rhino trekking’. Aangekomen in het reservaat kregen we eerst een korte introductie van één van de rangers. Neushoorns kunnen agressief zijn, dus het is belangrijk om te weten hoe je je moet gedragen als ze in de buurt zijn.  Daarna vertrokken we met een groep van 4 Italianen onder begeleiding van de ranger voor een wandeltocht op zoek naar rhino’s. De beesten vinden is niet zo moeilijk, want er lopen in het park meerdere rangers met groepen bezoekers rond die de locatie aan elkaar doorgeven. We hebben in het grasland totaal 5 exemplaren gezien: 1 solitair mannetje en 2 keer een moeder met kind. Behoorlijk indrukwekkend om deze prehistorisch ogende dieren van dichtbij te zien. Je kunt je gewoon niet voorstellen dat iemand ze afschiet om de hoorn te verkopen aan een gek in Azië die denkt daar speciale krachten aan te ontlenen.

Na een uur waren we weer terug bij het startpunt. Ondanks het feit dat we dit goede doel graag financieel ondersteunen, hadden we wel iets meer verwacht voor de forse entreeprijs ($50 pp). De wandeling was een stuk korter dan de 2 uur die op de website was beloofd, dus we hadden graag nog naar andere dieren op zoek gegaan of meer uitleg gekregen over hoe de inkomsten worden besteed.

Na terugkomst in het hotel zijn we nog een paar uur naar het zwembad gegaan om te zwemmen, lezen en een spelletje te spelen. In het restaurant moesten we helaas lang wachten op ons eten en zagen we ook een paar andere gasten hun ontevredenheid uiten. Onze kamers zijn best ruim en het zwembad is mooi, maar de service en het eten bij Kabakega Resort niet al te best. Dat je het weet als je ook naar Oeganda gaat. Morgen reizen we weer verder.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl