Dag 12: naar Ineke, maar die zit in Holland

9 augustus 2019 - Fort Portal, Oeganda

Om 9:30 vertrokken we naar de volgende accommodatie in Fort Portal, zo’n 260 km verderop. In Nederland zou je dan voor de lunch binnen zijn, maar in Oeganda doe je daar wel minimaal 5 uur over. Deels komt dit door slechte wegen (al is dit kennelijk de afgelopen 10 jaar wel flink verbeterd). Maar ook op de geasfalteerde wegen is de gemiddelde snelheid niet hoog vanwege het grote aantal verkeersdrempels. Die drempels zijn aangebracht bij iedere plek waar minimaal 3 huizen staan (en die plekken zijn talrijk), maar er zijn ook verkeersdrempels bij wegen met wegwerkzaamheden. Rachel telde vandaag een keer 60 drempels binnen 1 km.

Om de zelf meegebrachte lunch te nuttigen maakten we een tussenstop in een dorp waar we meerdere Europeanen met chauffeur zagen. Het is grappig om te zien dat de chauffeurs elkaar vaker tegenkomen, Ben begroet onderweg regelmatig collega’s. Nadat we het restant van ons brood hadden weggegeven aan een jongen met een lelijke open wond aan zijn been die dat gretig weggriste, reden we weer verder. Om 15:15 kwamen we aan bij Ruwenzori View Guest House in Fort Portal. In de middag volgde nog flinke stortbui. Alhoewel het geen regenseizoen is, begrepen we dat er in de afgelopen periode ongewoon veel neerslag is gevallen.

Het leuke aan deze accommodatie is dat er in de avond gezamenlijk wordt gegeten met alle gasten aan een grote tafel. Dit is in de eerste plaats erg gezellig, maar het eten is hier ook vele malen lekkerder dan de afgelopen dagen. Met 4 gezinnen uit Frankrijk, België, Duitsland en Nederland hebben we gesmuld van 2 soorten soep, bloemkool, worteltjes, rijst, ovenschotel met courgette, gehaktbrood en rauwkostsalade. Met bananencake en chocolade ijs als dessert. Allemaal zelf bereid, lekker!

De eigenaars van deze Guest House zijn Maurice en Ineke, een Brit en Nederlandse die hier al meer dan 20 jaar wonen. We hadden ernaar uitgekeken om met Ineke (een zus van politica Agnes Jongerius) in het Nederlands te kunnen praten over haar ervaringen in Oeganda en tips van haar te horen, maar helaas was zij vanwege een knie-operatie in Nederland. Nu zit de circa 75-jarige Maurice ook niet om een woordje verlegen, maar daarover later meer.