Dag 12 - Snorkelen op het leguaneneiland

24 juli 2017 - Pedasí, Panama

Na een heerlijk ontbijtje op het terras (fruit, yoghurt met muesli en vers gebakken brood met jam en suiker), verzorgd door onze gastvrouw, zijn we naar één                                         van de stranden in de buurt gereden. Doel voor vandaag: met de boot naar Isla Iguana om te gaan snorkelen. We waren erop voorbereid om keihard te onderhandelen over de prijs van de boottrip, maar tot onze verbazing noemde de schipper direct de prijs die door onze B&B eigenaar als redelijk was genoemd. Nadat we met z'n allen hadden geholpen om de boot te water te laten, vertrokken we in lichte regen. In ruim 20 minuten snelde de motorboot over de golven naar het eiland, totdat we plotseling een groep van ongeveer 10 dolfijnen in het vizier gekregen. Een mooie bonus!
Isla Iguana is genoemd naar de zwarte leguanen die er leven, maar nog veel talrijker zijn de krabbetjes die over het strand krioelen. Nadat de regen was verdwenen, gingen we een eerste keer het warme water in om te snorkelen. Het koraal is hier jammer genoeg nagenoeg dood, maar wel hebben we hele mooie tropische vissen gezien. Inmiddels was het wat zonniger geworden en na de lunch op het mooie witte strand hebben we nog een aantal keren in het water gelegen. Wat we 15 jaar geleden in het Great Barrier Reef hebben gezien wordt waarschijnlijk nooit meer overtroffen, maar toch was het zeer de moeite waard. Vanaf het strand hebben we in de verte ook nog 2 keer een passerende walvis gezien. Die hopen we deze vakantie nog eens van dichtbij te mogen bewonderen.
Na ruim 4 uur op het eiland vertrokken we als laatsten met een sterk opkomend getij. Op het vasteland aangekomen hebben de meiden nog even op het strand gespeeld (met op de achtergrond een stel gieren die zich tegoed deden aan de karkassen van een paar flinke tonijnen). Na een douche om zout en zand af te spoelen, zijn we wederom bij een Italiaans restaurant gaan eten. We wilden eigenlijk Mexicaans gaan eten, maar niet alle restaurants zijn al open - het is tenslotte laagseizoen. Op de achtergrond klonk heerlijke salsamuziek. In de auto hebben we ook steevast een Panamese zender aanstaan met deze muziek. Daar gaan we bij thuiskomst eens een fijne Spotify afspeellijst van maken!

1. Teun en Lineke Rijsdijk:
    25 juli 2017
    Lieverds,
    Wat is het leuk om 's morgens wakker te worden en dan jullie reisverslag te lezen. Jullie hebben al mooie dingen gezien en meegemaakt. Geniet er maar van.
    Hier gaat alles goed, ook met Droppie. Is het een hij of een zij?
    De eindsprint van de slot etappe van de Tour de France op de Champs Elysees nog gezien? Prachtig, een sprint van 300 meter en gewonnen door Dylan Groenewegen. Ik had er nog nooit van gehoord.
    We zijn zeer benieuwd naar de foto's, die we nu zien vinden we al prachtig.
    Met Eline alles weer goed?
    Fijne vakantie allemaal,

Pa en Ma Rijsdijk
  2. Martijn:
    26 juli 2017
    Hallo Teun en Lineke,
    Fijn dat jullie meeleven met onze verhalen. De mooiste foto's bewaren we voor thuis, dus die zien jullie later wel. Met Eline ging het na 1 dag al weer beter, sindsdien zijn we nog wat voorzichtiger met haar eten.
    Droppie is een zij. En ik heb via de Wifi alle uitslagen van de tour gevolgd, dus ook die van Dylan Groenewegen.

Groeten uit Panama van ons allen!