Dag 14: eieren koken in een natuurlijke bron

11 augustus 2019 - Fort Portal, Oeganda

Na een prima nacht (ondanks de muziek in de buurt die niet is opgehouden, waarschijnlijk vanwege het offerfeest van de moslimgemeenschap) zaten we om 8:30 aan het ontbijt (met pannenkoeken). Met een Belgisch stel dat met hun geadopteerde dochters rondreist hebben we nog wat ervaringen uitgedeeld voordat we om 9:45 bij Ben in de auto stapten. Voorzien van een in de keuken klaargemaakt lunchpakket, bestaande uit vers fruit en 2 lekkere sandwiches met ham, kaas en tomaat. In 75 minuten reden we naar Semliki NP, een reis over een weg die zich langs de bergen van Rwenzori slingert. Tussen de gebruikelijke taferelen door (mannen die fietsen behangen met groene trossen bananen zwoegend tegen een heuvel op duwen, kinderen spelend met autobanden en mannen die hun bromfietsen - of zijn het nu lichte motoren? - wassen in de rivier, terwijl hun vrouwen kleding wassen in hetzelfde water) zagen we vandaag ook kerkgangers, te herkennen aan nette kleding en soms een parasol.

Bij de entree van het park aangekomen vroegen we naar de mogelijkheden om te wandelen, bij voorkeur naar de hier aanwezige hotsprings. Ook hier weer geen mogelijkheid om dit zelfstandig te doen (zou makkelijk kunnen met GPS op telefoon) en aangezien het de status van een nationaal park heeft, was het flink aan de prijs. Met wat onderhandelen kwamen we uit op $150. Bepaald niet goedkoop, maar de wandeling was prachtig. Het eerste deel ging door het tropisch regenwoud, wat ons direct deed denken aan onze eerdere reizen naar Indonesië en Panama. Ook hier zagen we weer verschillende soorten apen en genoten we van de pracht en rijkdom van het bos. Uiteindelijk kwamen we aan bij 2 verschillende hotsprings, de ‘Male’ en de ‘Female’. Dampend borrelde het water daar naar boven om over kleurrijke stenen weg te stromen in de omgeving. Een fascinerend schouwspel, zeker in combinatie met het tropische woud en de bergen op de achtergrond. De 2e bron had ook nog een geiser die onophoudelijk kokend water uitspuwde. De zwavelgeur viel wel mee, maar door de damp die van het water kwam was het soms erg warm. Vooral Rachel kon er maar geen genoeg van krijgen, niet zo vreemd omdat het hier om een mooi verschijnsel uit de fysische geografie gaat. Als afsluiting kookten we 2 meegebrachte eieren in de bron en aten die op. Ook de locale bevolking maakt er gebruik van, we zagen 2 mannen die groene bananen (een andere soort dan de gele die wij eten) in het water koken.

Na 2 uur wandelen met prachtig weer kwamen we weer terug bij de auto. De lunch aten we tijdens de terugrit. Bij onze accommodatie aangekomen, zijn Rachel en Martijn naar een botanische tuin in de buurt gewandeld. Ook daar zou je van een gids gebruik moeten maken, maar er was niemand te zien zijn we op eigen houtje gegaan. Het was niet echt een geordende tuin, meer een bos waar we in terecht kwamen. Daar hebben we wel meerdere exemplaren van een prachtige vogelsoort gezien, de Lady Ross Toerako. Diepblauwe met rode veren, vooral indrukwekkend als hij vliegt. Na een aantal verwoede pogingen lukte het uiteindelijk toch om 3 op een tak zittende vogels te fotograferen. Inmiddels hebben we alweer een aardige collectie bonte vogels gezien, zeker zo mooi als de grotere dieren waar je bij Afrika waarschijnlijk eerder aan denkt. Die vogels zitten regelmatig ook in de buurt van de locaties waar we slapen, dus goede oordoppen zijn wel handig als je niet te vroeg gewekt wilt worden.

Net voor de traditionele stortbuien in de middag waren we terug in onze accommodatie. Na 2 nachten in 2 aparte kamers slapen we de komende 2 nachten in een familiekamer. Eline en Senna hadden tijdens onze wandeling een paar filmpjes als ‘Becky en Mecky’ met de iPad opgenomen en deze vakkundig gemonteerd. Zeer grappig! Na het schrijven van een paar reisblogs gingen we aan tafel voor het diner. De samenstelling van het gezelschap was weer anders, met nu een Zwitsers gezin, een Oegandese wiens vrouw hier in de keuken werkt en een Zwitser die in de hoofdstad voor de VN werkt en tijdens de weekends geregeld wandelingen maakt in een ander deel van het land. Met o.a. pompoen- en courgettesoep, verse boontjes, rijst, varkensvlees, ovenschotel met aubergine, rode kool en vers fruit met ijs toe was de maaltijd weer prima verzorgd. Met een kop thee hebben we nog wat nagepraat, maar na een lange discussie tussen Maurice en de Oegandese man over de koning en de functie van priesters hadden we er genoeg van en gingen we naar bed.

1. Teun en Lineke Rijsdijk:
    12 augustus 2019
    We lezen jullie avonturen weer met belangstelling.We zijn zojuist gearriveerd op ons vakantieadres in de Morvan. Een leuk hotelletje aan het riviertje de Cure. We hebben een kamer beneden met een zitje buiten en een aanlegsteiger. Helaas heeft papa geen hengel bij zich, maar we zullen ons hier best vermaken.
    Jullie nog een fijne week met spannende avonturen.
    Liefs van ons.
  2. Martijn:
    13 augustus 2019
    Bedankt, jullie ook een fijne vakantie in de Morvan!