Dag 16 - Mangrovemodder

28 juli 2017 - Boca Chica, Panama

In Boca Chica en omgeving worden veel percelen te koop aangeboden die vooral door niet-Panamezen worden gekocht. Zo hebben de eigenaars van onze Casita (Theo en Ida) 4 jaar geleden een stuk grond gekocht voor hun eigen huis en ons stulpje. Anderen beginnen er een teakplantage of laten er appartementen op zetten en bieden activiteiten voor toeristen aan. In zo'n prachtige omgeving lijkt dat natuurlijk erg idyllisch (we hebben het zelf ook al een paar keer overwogen), maar het loopt niet altijd goed af. Vandaag bijvoorbeeld waren we te gast bij Sue Murphy, geboren in Dordrecht en getogen in de USA. Zij heeft met haar man 8 jaar geleden een stuk grond gekocht, gelegen aan een estuarium, met de bedoeling om daar gastenverblijven neer te zetten. Om er te komen moet je eerst 2,5 km van het ergste soort hobbel-de-bobbel weg ovewinnen, maar dat terzijde. Het bleek dat degene van wie ze het land hebben gekocht niet de werkelijke eigenaar is, waardoor ze nu in verschillende rechtszaken zijn verwikkeld. Daardoor hebben ze nog geen eigen onderkomen laten bouwen (ze wonen in een container) en hebben ze geen electriciteit. Om inkomsten te genereren organiseren ze o.a. visexcursies, kayak tochten en yogalessen. Bij aankomst waan je je in een oase. In een prachtige tuin met wat banken en hangmatten vliegen kolibries en heb je uitzicht op het estuarium en de mangrovebossen. Daar kun je jet gedoe van de rechtszaken even van je af zetten.
Wij kwamen voor een kayaktocht. Langs de mangrovebossen peddelden we rustig in 2-persoons kayaks, terwijl Sue af en toe iets vertelde over het onstaan van de omgeving of de vogels die we zagen. Waaronder een erg mooie roze lepelaar. De zon scheen, er was verder niemand op het water te bekennen en de afwezigheid van zeekrokodillen droeg ook bij aan de feestvreugde (hoewel ik die graag had willen zien). Al varend zie je goed hoe de mangroven groeien: vanuit de bestaande bomen groeien tentakels naar beneden, waaruit op zeker moment een tak valt die zich in de modder nestelt en een nieuwe boom gaat vormen. Briljant toch!
We moesten ons nog reppen om als gevolg van het getijde niet vast in de modder te komen zitten, waarna we nog een kleine wandeling door de tuin hebben gemaakt. Erg dankbaar namen we daarna afscheid van Sue.
Terug bij ons verblijf namen we allen een duik in het zwembad, totdat een uur later een flinke bui losbarstte. Gelukkig beschikken we over een flinke veranda. Als diner had Rachel gebakken aardappelen (jawel!) met worstjes en maiskolven bereid. Heerlijk om  het avondeten buiten te nuttigen met de branding op de achtergrond (die je niet ziet, want om 1900 is het compleet donker). Na het eten nog een spelletje yahtzee gedaan, kort onderbroken door de stroom die uitviel (dat gebeurt hier iedere dag wel een keer). Morgen vertrekken we uit dit luxe onderkomen en gaan we naar Boquete!

1. Ethel:
    29 juli 2017
    Lieve familie, wat een lang verhaal zeg over het kopen van een stuk land en jullie belevenissen in de "modder". Niet lek geprikt door muggen in het Mangrovenbos? Op één van jullie foto's staat een rij aanééngesloten bungalowtjes. Daar sliep ik ook in in Panamastad. Cabana's genaamd maar jullie noemen het misschien casita's, wat klein huisje betekent.
    Ook mooi en gaaf op de foto de walvis/potvis ( wrschnlk van eerder?? ). Heb ikzelf helaas nog niet mee gemaakt van zo dichtbij haha! Veel plezier verder en tot jullie volgende verhaal en foto's. Groeten uit een heet Ardêche.
  2. Ethel:
    29 juli 2017
    Sorry, idd was de foto van de Bultrug-walvis van gisteren. Even abuis! kan gebeuren als je op vakantie bent !
  3. Dorien:
    29 juli 2017
    Wat een gave vakantie hebben jullie toch en wat is het leuk om elke ochtend mee te kunnen lezen! Ik stel voor dat dit ook doorgaat na jullie vakantie, want ik kan inmiddels niet meer zonder
    Geniet nog van julllie vakantie en blijf vooral verslag doen!
  4. Martijn:
    29 juli 2017
    In de mangroven viel het wel mee met de muggen. Omdat het waterpeil al begon te zakken zijn we niet in de hele kleine inhammen geweest, daar schijnt het wel ergerte zijn. Neemt niet weg dat we na ruim 2 weken tropen inmiddels allemaal wel tientallen keren zijn gestoken.
    Wat betreft verslag blijven doen na de vakantie: leuk idee, maar ik ben bang dat ons normale leventje toch iets minder avontuurlijk is. Maar bedankt voor het compliment!
  5. Ethel:
    29 juli 2017
    Ik ben het overigens geheel eens met Dorien. Het is "zwaar" genieten van jullie avonturen en foto's. En Martijn, er vanuitgaande dat jij steeds verslag uitbrengt, je doet het voortreffelijk. Een echte Neerlandicus en met feeling voor schrijven en humor. Zal je wel van je vader hebben !! Groetjes vanaf Actinidias