Dag 17: missie volbracht!

14 augustus 2019 - Nationaal park Queen Elizabeth, Oeganda

Terwijl het buiten langzaam wat lichter werd, zaten we vanmorgen al om 6:30 in de auto, gewapend met verrekijker, foto- en videocamera, mobiele telefoons en een ‘packed breakfast’ voor onderwerg. Let the final game drive begin!

Binnen de grenzen van het Queen Elizabeth NP kwamen we al snel aan op een plek waar al meerdere andere voertuigen met wildspotters stonden. In de verte bevond zich een grote modderpoel waar een leeuwin te zien was. Toen ze uit beeld verdween, reed Ben de auto snel naar een ander punt, en dat bleek de juiste plek te zijn. Met tussenpozen kwamen in totaal 4 leeuwinnen en 2 welpjes aangewandeld. Daar kwam de Freek Vonk weer in ons naar boven: superkicken! De groep liep langzaam over het korte gras, terwijl op de achtergrond nerveuze impala’s de roofdieren nauwlettend in de gaten hielden.

Lekker om zo de dag te beginnen! In opperbeste stemming reden we verder. Na het ontbijt in de auto gegeten te hebben, kwamen we rond 9 uur bij een plek waar een paar auto’s rond een boom geparkeerd stonden. Toen we vlak bij waren, zagen we een dode gazelle als jachttrofee in de boom hangen. Ben wist ons te vertellen dat de dader waarschijnlijk een luipaard was en deze zich mogelijk in de dichte struiken onder de boom verschool. Aangezien de luipaard met stip op nummer 1 staat op ons lijstje van dieren die nog heeeel graag willen zien, besloten we te wachten in de hoop dat het dier tevoorschijn zou komen. De tijd verstreek en het merendeel van de andere voertuigen was inmiddels doorgereden, toen Martijn opeens achter een andere groep struiken verderop de markante kop van een luipaard zag. Snel schoten wij foto en video vol en seinden toen naar de paar andere auto’s die het beest nog niet hadden gezien. Toen die auto’s in actie kwamen, ging de luipaard er snel vandoor en verdween het uit het zicht. Maar wij hadden hem dus wel goed gezien en op beeld vastgelegd!

Daarmee haden we het laatste dier van de Big Five gezien (missie volbracht), dus alles wat nog volgde was een bonus. In vergelijking met de safaritocht van gisteren zagen we meer wild, waaronder buffels, olifanten, zwijnen, een varaan, allerlei soorten bokken en gazelles, een paar bavianen en veel vogels. Onderweg hebben we ook een paar zoutmeren gezien waar we mogelijk flamingo’s konden aantreffen. Volgens een plaatselijke gids waren er wel een paar van deze dieren aanwezig, maar vanuit de verte konden we ze niet in het meer ontdekken, dus lieten we deze wandeling maar schieten.

Na 6 uur te hebben rondgereden, verlieten we het park om naar onze lodge te gaan. Erg bijzonder om na al zoveel natuurdocumentaires op tv te hebben gezien nu zelf in deze prachtige nationale parken te mogen rondrijden.

In de middag hebben we wat spelletjes gespeeld bij onze huisjes (we hebben Uno, Dobble en Mister X meegenomen, het favoriete Gooische Koeien zijn we helaas vergeten) en hebben we het gehad over toekomstige vakanties. We zijn nu eenmaal dol op reizen.

Bij het avondeten maakten we kennis met 3 jonge vrouwen uit België die namens de universiteit van Leuven in Oeganda zijn voor een geografisch project, waarbij ze les hebben gegeven aan docenten van een universiteit. Erg leuk om ervaringen uit te wisselen en te zien dat hier behoorlijk wat overlap in zit. Tot morgen!

1. Teun en Lineke Rijsdijk:
    15 augustus 2019
    Geweldig, al jullie verwachtingen zijn voldaan. Geniet de laatste dagen nog. Doen wij ook in de Morvan. Lieve groet van ons.