Dag 22: actief in de zetel van Oeganda

19 augustus 2019 - Entebbe, Oeganda

Entebbe betekent ‘zetel’ en heeft die naam gekregen omdat de president hier (en niet in de hoofdstad Kampala) zetelt. Eén van de wetenswaardigheden die onze gids Joseph ons vertelde tijdens 4 uur durende fiets- en wandeltocht van vandaag. Via een collega van Rachel waren we dit op het spoor gekomen en het leek ons een leuke activiteit om onze reis mee af te sluiten. Na een zeer matig ontbijt vertrokken we om 11 uur op oude mountainbikes voor een tocht door de stad. Een deel van wat Joseph ons vertelde wisten we al, maar dat maakte de tocht niet minder interessant. We stopten onderweg bij het strand van Lake Victoria, het grootste meer van Afrika en op 1 na grootste zoetwatermeer ter wereld. Hier zwemmen nijlbaarzen die 250 kg kunnen worden. Daarna bezochten we een voetbalveld waar gisteren de start van de competitie was begonnen. Het was een kaal knollenveld, maar omdat deze club al meerdere internationals heeft voortgebracht willen veel jongeren hier spelen. Dat Oegandezen dol zijn op voetbal, blijkt wel uit het feit dat Joseph moeiteloos flink wat namen van het Nederlands elftal wist op te noemen. Het damesteam, wel te verstaan! Hij doet zelf overigens aan ‘extreme fribeeing’ en hoopt met het team van Oeganda de volgende Olympische Spelen te halen.

Na een tussenstop voor een flesje water, bezochten we nog een markt waar groenten en fruit werden verkocht. Een tros zoete babybananen werd hier moeiteloos naar binnengewerkt, ook kochten we nog wat gember voor thuis.

De wandeling ging door de botanische tuin, een heerlijk rustige plek met machtige (in- en uitheemse) bomen, veel vogels en fruitgewassen. Ook hier kwamen we weer een aantal apen tegen, waaronder de prachtige zwart-witte Colobus. Joseph vertelde ons dat in een stuk oerwoud in dit park ooit een deel van de film Tarzan met Johhny Weismuller is opgenomen. Natuurlijk hebben wij ook even aan een liaan gezwaaid. Na een laatste tussenstop bij een plek waar ze heerlijke Stoney (frisdrank met gembersmaak) verkochten, fietsten we weer terug naar het beginpunt. Echt een aanrader om op deze manier de omgeving te verkennen, zeker als start van de vakantie (nu was een deel van de info al bekend).

Terug bij het hotel (waar we keihard onderhandeld hebben om voor een klein bedrag vandaag nog van onze kamer gebruik te mogen maken), hebben we nog wat gelezen, van de wifi gebruikgemaakt en een kort gesprekje gehad met 3 VN-militairen die in het hotel verblijven. Vanuit de militaire basis in Entebbe gaan ze binnenkort naar buurland Congo.  Veel respect voor die mannen!

Na het eten hebben we nog gedoucht, tassen ingepakt en om 21:15 stond se taxi gereed om ons naar vliegveld te brengen. Net op tijd kwamen we erachter dat de tas met foto- en videocamera nog in het restaurant stond. Zou toch een serieuze domper zijn geweest. Op het vliegveld was het bij de uitgang een drukte van belang, omdat grote aantallen Mekka-gangers feestelijk werden onthaald. Alle plichtplegingen daarna gingen voorspoedig, zodat we rond middernacht ons vliegtuig konden betreden. Terug naar Nederland! Morgen volgt nog een terugblik op dit geweldige avontuur. Tot snel!