Dag 3 - De historie van Panama City

15 juli 2017 - Panama City, Panama

Datgene waar iedereen Panama van kent, stond vandaag op het menu: het kanaal. Met weer een nieuwe taxi-chauffeur (Roberto) gingen we op weg naar de Miraflores sluizen. Diezelfde Roberto probeerde ons op subtiele wijze een complete dagtrip aan te smeren, maar daar trappen wij natuurlijk niet in. Bij de sluizen zagen we hoe een groot schip binnen korte tijd naar 26 meter boven zeespiegel werd geloodst en daarna zijn weg vervolgde over de 80 km van het kanaal. Binnen was een museum waar de historie van het kanaal werd belicht. Zo weten we nu dat de aanleg van het kanaal 30 jaar duurde, dat de Amerikanen tot 1999 het kanaal exploiteerden en dat er de afgelopen 100 jaar ruim een miljoen schepen zijn gepasseerd. Ronduit indrukwekkend.
Onze taxi-chauffeur had ons beloofd ook weer terug te brengen, maar bij terugkomst bij zijn auto was hij zelf in geen velden of wegen te bekennen. Toen we hem eindelijk zagen, herkende hij ons pas toen we op een meter of 5 afstand stonden. Toch maar gewoon in de auto gestapt, waarschijnlijk kan hij de route blindelings vinden...
De volgende stop was Casco Viejo, het oude stadscentrum dat sinds enkele decennia weer in oude stijl wordt gerestaureerd. Dat levert een stijlvol straatbeeld op dat erom smeekt gefotografeerd te worden. Al slenterend ontdekten we een winkeltje met heerlijk huisgemaakt fruitijs, perfect voor een tussenstop. Met de salsamuziek op de achtergrond klopte het helemaal.
In plaats van weer een taxi te nemen, besloten we over de boulevard terug naar het hotel te lopen. Best pittig in de verzengende warmte, maar met een dreigend wolkendek boven de skyline van de stad leverde dat wel prachtige plaatjes op.
Een duik in het zwembad was zeer welkom na onze avonturen. Na ons opgefrist te hebben, zijn we gaan eten in een restaurant op de hoek van onze straat. Met onze beperkte kennis van het Spaans kom je niet zo ver en lang niet iedereen blijkt het Engels meester te zijn, dus dat levert af en toe wat onduidelijkheden op (willen we nou wel of juist geen kaas op de hamburger?). Maar dat is natuurlijk ook de charme van een ver land bezoeken!

1. Teun en Lineke Rijsdijk:
    16 juli 2017
    Indrukwekkend! Het kanaal is veel smaller dan we dachten.
    Wij hebben heerlijk 4 dagen gefietst in Harderwijk en gaan zo weer richting Droppie.
    Lieve groet van ons.
  2. Martijn:
    16 juli 2017
    Het is alleen zo smal bij de sluizen, verderop is het een stuk breder. Vorig jaar is er ook een nieuwe vaarweg op het kanaal aangesloten dat 60% breder is, zodat ook de allergrootste schepen er gebruik van kunnen maken. Die kon je echter vanuit het bezoekerscentrum niet zien.