Dag 6: geiten hoeden in een winterjas en blote billen

3 augustus 2019 - Kidepo Valley National Park, Oeganda

Vandaag hadden we een flinke reisdag voor de boeg. Na getankt en gepind te hebben vertrokken we om 8:15 voor de trip naar Kidepo Valley. De hele dag over rode, stoffige wegen met regelmatig flinke hobbels en gaten. Onderweg zagen we weer veel kinderen die geiten of koeien hoeden, sommigen amper 6 jaar oud! Ben vertelde ons dat circa 80% van de jeugd naar school gaat, maar in het noordoosten laat men de kinderen vaker als herder optreden ipv naar school te sturen. En daarbij doe je de kleding aan die je hebt, in sommige gevallen is dat alleen een vale winterjas.

Onze lange Jeep trekt onderweg veel bekijks, zeker als men ziet dat er bleekscheten in zitten. Kinderen zwaaien en roepen naar ons. Nu blijkt dat ze vragen om lege waterflessen. Die gaan we dus vanaf nu goed bewaren om uit te kunnen delen. Wel hebben we vandaag al een goede daad verricht: een groepje Oegandezen hield ons aan langs de kant van de weg en vroeg of we een jonge vrouw met baby naar haar dorp wilden meenemen. We hadden nog plek over, dus dat hebben we gedaan. Bleek dat het betreffende dorp ruim 50 km verderop was, een afstand die ze anders lopend in de warmte had moeten afleggen! Over warmte gesproken, het weer is hier over het algemeen aangenaam, tussen 22 en 28 graden met af en toe een buitje. Prima doe-weer, al zitten we in tegenstelling tot eerdere reizen wat meer in de auto en is er minder gelegenheid tot wandelen.

Rond 1500 kwamen aan bij Kidepo Savannah lodge, waar we 2 nachten zullen verblijven. Het bestaat uit een aantal tenten met gedeelde toilet- en doucheruimte en een prachtig gelegen restaurant op een heuvel met uitzicht op Kidepo Valley National Park. We besloten nog een middagsafari te gaan maken. De dame bij de gate van het park werkte helaas niet erg mee, waardoor we nog snel even naar de tent moesten om dollars te halen, maar rond 1700 konden we dan naar binnen. Het is een schitterend park met weidse uitzichten, veel groen en indrukwekkende bergen op de achtergrond. We werden al snel getrakteerd op een aantal buffels en wrattenzwijnen, die hier beiden veelvuldig voorkomen. Daarna zagen de meiden statige viervoeters in de verte: giraffen! We konden niet heel erg dichtbij komen, maar het was toch indrukwekkend om deze dieren te zien. Na dit hoogtepunt reden we nog een paar uur verder. We zagen nog verschillende gazelles en een flinke varaan, voordat in het donker weer terug bij de lodge kwamen. Daar gingen we direct aan tafel voor het 4-gangen diner, bestaande uit (wederom) toast met guacemole, aardappelsoep, rijst met bieflapje en saus met doperwten en gefrituurde ananas met custard. Niet verkeerd. Daarna onder begeleiding terug naar de tent (er zit geen hek om het wildpark, er heeft weleens een leeuw tussen de tenten gestaan) en vroeg naar bed. Heerlijk geslapen!

1. Teun en Lineke Rijsdijk:
    4 augustus 2019
    Wat een prachtige avonturen beleven jullie. We lezen ze graag.
    Lieve groet
    Pa en ma R.
  2. Martijn:
    5 augustus 2019
    Bedankt, het is inderdaad een avontuurlijke reis!

Lieve groet terug,
    Martijn en de rest