12 augustus dag 21 Tegallalang: met een priester door de rijstvelden

12 augustus 2015 - Ubud, Indonesië

Bij het verblijf in Alam Sari is een rondleiding met een gids inbegrepen, en deze hadden we vanmorgen ingepland. Op basis van de video op de website hadden we verwacht dat de rondleiding vooral door het nabijgelegen dorpje Keliki zou zijn met veel aandacht voor kunstenaars en 'oude' beroepen. De tocht ging echter hoofdzakelijk door de rijstvelden, waarbij de gids ons heel veel vertelde over rijstbouw en allerlei planten en hun medicinale werking, kennis die hij van zijn opa had geleerd (waar vind je nog zulke opa's?) Soms was de informatie voor ons wat te gedetailleerd (zeker als je het ook nog voor de meiden moet vertalen), maar de wandeling door de groene velden was schitterend. We eindigden bij de woning van de gids, die naast rondleidingen geven ook nog de plaatselijke priester (brahman) is, schilderijen maakt en studenten schilderles geeft. Nadat hij ons uitleg had gegeven over de verschillende delen van zijn woning, kregen we een kop citroengras thee en een door zijn vrouw gemaakte soort kroepoek van plakrijst. Beetje zoet, erg lekker. Ondertussen liet de gids een aantal van zijn schilderijen zien. Het waren Balinese taferelen (rijstvelden, Hindoestaanse goden en volgels) gemaakt met heel veel detail. De vrouw van het gepensioneerde Australische stel dat ook bij de rondleiding aanwezig was, heeft nog een werk van hem gekocht. Erg aardige mensen trouwens, ze komen uit Darwin. No worries mate!
Nadat we terug bij onze villa waren hebben we gegeten en de rest van de middag bij het zwembad doorgebracht. Er waren verder geen andere gasten (temperatuur was oke, maar er was geen zon...) bij het water, dus we hadden het rijk alleen. Daarna voor de laatste maal in het restaurant gegeten en een spelletje Yahtzee gedaan. Morgen vertrekken we naar onze laatste bestemming: Sanur.

1. Ethel:
    13 augustus 2015
    hallo Rachel, Martijn, Eline en Senna, Ik heb zonet een reactie gestuurd maar kan het nergens terugvinden. Dus doe ik het nog een keer. Excuses mochten jullie 2 reacties ontvangen die heel erg veel op elkaar lijken haha!
    Ik hoop dat de trip niet te veel tegen gevallen is toen er minder kunst en ambacht aan de orde was dan jullie verwacht hadden. Wij hebben toendertijd ook een rice-paddy-walk in de omgeving van Ubud gedaan. Kan ik me nog wel herinneren.
    Leuke foto trouwens van de meiden op de ligbedden. Ik kan me voorstellen dat ze niet zo veel speelgoed bij zich hebben. Je bent vaak moe van het vele reizen en de indrukken van de uitjes en daar komt het klimaat ook nog bij. Een spelletje en wat lezen is dan vaak al voldoende. Bovendien moet je het ook overal mee naar toeslepen toch?
    "Jammer" dat jullie binnenkort naar huis gaan, want ik kom jullie kant op haha! Ik ga vrijdag naar Hongkong. Ligt ongeveer loodrecht boven Bali. Wel zo'n 3600 km schat ik zo in. Ik kom maandag avond weer thuis. Daniël en Marloes gaan zondag een nachtje logeren bij oma en opa.
    Vandaag wordt het warm weer hier. We gaan wrschnlk naar de waterspeeltuin in Delft.
    Ik wens jullie nog een fijne dag in Sanur en hopelijk lees ik morgen daar nog over voor ik vertrek. Vliegen jullie met Garuda of Malaysian terug en via welke tussenstop? En hoe laat zijn jullie op Schiphol? Liefs van ons en mocht het contact niet meer lukken wens ik jullie alvast een hele voorspoedige reis naar huis. Liefs, Ethel
  2. Teun en Lineke Rijsdijk:
    13 augustus 2015
    Ik zit net weer te genieten van jullie belevenissen en zie bekende strandlakens, leuk.
    Nog een paar dagen en dan is deze vakantie echt ten einde.
    Goede terugvlucht en knuffels van ons, Teun, Tom en Lineke