15/16 augustus dag 24+25 terug naar Nederland: vermoeiend en verrassend einde

16 augustus 2015 - Bergschenhoek, Nederland

Om maar eens een tegeltjeswijsheid van mijn ouders te gebruiken: er is een tijd van komen en van gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen. De laatste uren op Bali hebben we doorgebracht bij het zwembad, nadat we eerst uitvoerig hadden ontbeten (en als echte Hollanders nog wat lekkernijen voor de lunch van het buffet hadden meegenomen). Daarna de koffers ingepakt en gewogen en uitgecheckt. Onze chauffeur naar het vliegveld was een bijzonder aardige man die veel wilde weten over Nederland en ons voor dezelfde afgesproken prijs nog een alternatieve route over een mooie brug aanbood. Ook al hebben we dat aanbod niet geaccepteerd, daar scoor je wel punten mee en dan verdien je wat ons betreft ook een ruime fooi.
Vervolgens begon de lange vliegtrip naar huis. Lang in de rij staan om in te checken, in 3 uur tijd naar Kuala Lumpur vliegen, daar weer 4,5 uur de tijd zien te doden en daarna het lange stuk vliegen (12,5 uur) naar Amsterdam. In tegenstelling tot de heenreis vertrokken we nu wel op een gunstige tijd om te gaan slapen, wat ons dan ook aardig gelukt is. Om 6:30 in de ochtend landden we op Schiphol, en na enige wachttijd konden we onze koffers van de band halen. Op naar de taxi dachten we, maar...daar stonden totaal onverwacht Teun en Lineke die ons verwelkomden! Wat een bijzonder leuke en lieve verrassing! Helaas konden we niet al te lang bijpraten ivm de taxi die al stond te wachten. Na een reis van meer dan 24 uur kwamen we uiteindelijk in Bergschenhoek aan.

Natuurlijk zijn er ook op deze reis wat ongemakken geweest en een paar zaken waar we meer van hadden verwacht, maar die vallen volledig in het niet bij de vele bijzondere ervaringen die we hebben opgedaan. In chronologische volgorde: de wandelingen door het prachtige oerwoud op Sumatra, de heerlijke relaxte sfeer op dit eiland, het uitzicht op de rivier vanaf het restaurant in Tangkahan, het wassen van de olifanten en de wandeling terug naar ons huisje, de ontdekkingstocht in Tangkahan met Boute, de hond die ons spontaan kwam vergezellen, het tuben over de rivier in Bukit Lawang, het heerlijke eten daar, het bezoek aan de Borobudur en het verblijf in het rustgevende hotel aan de voet (met de beste bedden van de vakantie), de bergwandeling met de gids in Solo langs de plantages, het adembenemende landschap op en rond Mount Bromo (wacht maar tot je de foto's ziet) en de bijzondere sfeer in het hostel, de hartelijke ontvangst van Wil en Pieter in Kalibaru en het bijzonder aangename verblijf in hun accomodatie, de prachtige snorkeltocht in Pemeuteran naar het koraal van Menjangan, de branding bij het strand van Pemuteran, de wandeling langs de mangroven in Bali Barat NP, met een boot de zee op om rond zonsopgang dolfijnen te zien zwemmen, de prachtige rijstvelden op Bali, het heerlijk luxe verblijf in Tagallalang, het zwemmen met een dolfijn, het spetterende slot in Waterbom. En dan vergeet ik nog bijna alle dieren die we in het wild hebben gezien: 5 soorten apen, 2 gifslangen, vele hagedissen, 2 kameleons, een flinke varaan, talloze tropische vissen, schitterende vlinders (helaas niet te fotograferen), een schildpad, 2 ijsvogels, spinnen zo groot als je handpalm, dolfijnen, bloedzuigers en ontelbare muskieten (die ons erg aardig vonden) en mieren in allerlei soorten en maten. Niet allemaal met dezelfde aaibaarheidsfactor, maar wel behorend tot een bijzondere diversiteit die het verdient om in stand te worden gehouden.
Er zijn nog genoeg details te vertellen die onze reis verder inkleuren. Als je hier nieuwsgierig naar bent, kom dan gerust langs, dan laten we je direct een selectie van onze foto's zien. En vertellen we je gelijk waar onze volgende grote reis (over een paar jaar) naar toe gaat. Want het moge duidelijk zijn dat het ons allemaal erg goed is bevallen. Sampai jumpa! (tot ziens)

1. Christl:
    16 augustus 2015
    Dag Martijn, Rachel, Eline en Senna, allemaal welkom terug! Nogmaals erg bedankt voor dit leuke blog en de foto's , heb het met plezier gelezen en bekeken. Hartelijke groet, christl
  2. Ethel:
    18 augustus 2015
    Hallo lieve familie, Heb veel aan jullie gedacht in Hongkong. Heel jammer dat ik jullie na aankomst niet meer kon bereiken. Jullie waren al onderweg naar de luchthaven Den Pasar. Ik heb veel aan jullie moeten denken. Het klimaat in Hongkong is ongeveer hetzelfde als in Indonesië. Ook al betreft dat een groot eilanden achripel. Jullie zijn inmiddels in Nederland neer gestreken en ik ook. Heb genoten van jullie verhalen en foto's en vond het ook heerlijk om soms wat herkenning te ervaren. Nu lekker nog een klein weekje bijkomen en nagenieten voordat het gewone leven weer begint. Hoop jullie snel te kunnen zien want ik heb nog honderd (praktische) vragen haha! Liefs, Ethel