27 juli dag 5 Tangkahan: Olifanten, makaken en een varaan

27 juli 2015 - Tangkahan, Indonesië

Na een gebroken nacht (Senna had diarree) moesten we vroeg uit de veren, want om 8 uur gingen we al op pad om...olifanten te gaan wassen. Zelf moeten we het doen met een dun straaltje koud water uit de douche, dus die dikhuiden hebben het goed geregeld om zich tegen betaling te laten schrobben door toeristen ;-).
Onze gastheer Alex bracht ons met de brommer naar het olifantenverblijf. Het babyolifantje van een week oud bleef met haar moeder achter, maar met de overige 6 olifanten liepen we naar de rivier. Na een wat onsmakelijk tafereel waar we via berichten op internet al voor waren gewaarschuwd (de begeleiders halen met hun handen de olifantendrollen uit hun achterwerk om de rivier schoon te houden) mochten we zelf een olifant uitzoeken die zich liggend in het water liet wassen met een borstel. Wat een feest! Eerst schrobben, daarna je lekker laten natspuiten en tot slot het beest voeren met bananen, bamboe en papaya. Olive (ons exemplaar) was wel wat kieskeurig, want te groene bananen liet ze links liggen. In een prachtig decor hadden we dikke pret.
Het was inmiddels behoorlijk warm geworden, maar toch zijn we te voet teruggegaan naar de Jungle Lodge. Onderweg nog een flinke groep makaken gezien en genoten van het landschap. Terug bij ons huisje nog snel een duik in de rivier genomen. Om af te koelen maar ook om weer op te warmen, want we hebben de warmwaterbron gevonden in een inham in de rivier. Alsof je in een warm bad terecht komt!
Na de lunch zijn we door de rivier een stuk stroomopwaarts gelopen. Met Senna ging het sinds het ontbijt gelukkig al weer een stuk beter, dus dat durfden we wel aan. We kregen gezelschap van Boute, een lieve hond die bij de lodge hoort en die het hele stuk met ons mee ging, inclusief de stukken die we moesten zwemmen. Onderweg zagen we weer prachtige natuur, we liepen en zwommen door een soort canyon met tropische begroeiing. We kwamen weer een flinke groep makaken tegen en keerden na het bereiken van een kleine waterval weer terug.
In het restaurant hebben we een paar spelletjes Pesten gedaan, geluisterd naar het gitaarspel en de niet al te zuivere zang van Alex, en het diner genuttigd. De traditionele namiddagbui kwam weer ongenadig hard naar beneden, en tussen de waterstralen door zagen we op het strandje aan de overkant een joekel van een varaan (ongeveer 1,20 meter) die naar etensresten zocht. Weer genoeg wilde dieren gezien vandaag!