28 juli dag 6 naar Bukit Lawang: hobbels, hobbels, hobbels

28 juli 2015 - Bukit Lawang, Indonesië

Vandaag konden we uitslapen, maar daar zat wel een nadeel aan: we moesten afscheid nemen van de Jungle Lodge in Tangkahan. Gek hoe je in zo'n korte tijd verknocht kunt worden aan zo'n idyllische plek. Tijdens het ontbijt werden we nog getrakteerd op een schouwspel van Thomas Leaf monkeys, die de rivier overstaken door over de hooggespannen kabels te lopen.
Na het afscheid van Alex en de anderen stapten we in het busje dat ons naar Bukit Lawang zou brengen. Dat betekende 3 uur onderweg, waarvan het grootste deel over een grindpad dat steeds slechter werd. Onderweg veel kinderen gezien die lopend, op de brommer of in overvolle busjes (zelfs op het dak) in uniform naar school gingen. Volledig door elkaar geschud moesten we ook nog op zoek naar een ATM, wat uiteindelijk lukte.
Bukit Lawang ligt eveneens aan de rand van Gunung Leuser National park, maar is wat drukker en levendiger dan Tangkahan. Het wordt gerund door Andrea, een Engelse die hier voor biologisch onderzoek kwam, verliefd werd op een Indonesier en besloot een accomodatie te beginnen en dit te combineren met voorlichting over natuurbescherming. Ze was blij verrast dat wij al wisten dat je Orang-Oetans niet moet voeren of ze proberen aan te raken. We hebben een jungle trek voor morgenochtend geboekt, waarbij we op de terugweg zullen 'tuben', in een grote, met lucht gevulde binnenband ons de rivier laten afzakken.
Na een late lunch zijn we naar een steenstrandje bij de rivier gegaan om een boekje te lezen en te zwemmen. Hier geen privé-strand, maar veel locals en toeristen en vooral veel brutale apen (makaken) die loeren op je etenswaren. Maar we kunnen hier wel genieten van een fenomenaal uitzicht op het nationaal park, een machtig eeuwenoud tropisch woud aan de andere kant van de rivier. Daar gaan we morgen heen!
We hadden trouwens nog een unicum vandaag: geen tropische bui gehad!