1 augustus dag 10 rondom Solo: culinaire wandeling

1 augustus 2015 - Solo, Indonesië

Om de grote bezoekersstromen voor te zijn, waren we al weer vroeg wakker om rond 6:30 de korte wandeling naar de Borobudur te maken. Samen met de meiden hebben we geprobeerd om in de reliëftekeningen op het bouwwerk delen van het verhaal te vinden dat we gisteren op de voorlichtingsfilm hebben gezien, maar dat viel nog niet mee. Met de opkomende zon hebben we wel weer een aantal magnifieke plaatjes kunnen schieten.
Na het ontbijt bij terugkomst hebben we onze spullen ingepakt en vertrokken we om 9:30 met het busje van Tanto. Zijn kleindochter van 2 jaar reed even mee, die moest hij afzetten bij zijn dochter in de buurt. Daarna volgde de lange en vermoeiende reis naar Solo. Het was vanwege het weekend behoorlijk druk onderweg, en de nogal opdringerige rijstijl van onze chauffeur droeg niet echt bij aan de feestvreugde.
In Solo pikten we onze gids op voor het bezoek aan de tempel en de aansluitende wandeling, maar daarvoor moesten we nog wel 1,5 uur rijden, waarvan het laatste deel over steile bergwegen. Behoorlijk geradbraakt stapten we uit op onze bestemming. Nadat we eerst wat gegeten en gedronken hadden ging het al wat beter, al voelde niet iedereen zich helemaal top. Waarschijnlijk door een combinatie van het eten, zeer warm weer en een gebrek aan nachtrust de laatste dagen.
De kleine tempel die we bezochten stond in de steigers. Volgens ons boekje is hij gedecoreerd met tal van erotische en vruchtbaarheidssymbolen, maar daar was nu weinig van te zien.
De wandeling met onze vrouwelijke gids was des te interessanter. We hebben 2 uur gewandeld door een prachtig berglandschap met tal van plantages. We hebben daarbij de volgende gewassen gezien: kaneel (dat uit stukken boomschors blijkt te bestaan), kruidnagel, bananen, papaya, avocado, bosui, kool, sla, tomaten, boontjes, rode en groene peper, wortel, thee, rijst, rietsuiker, zoete aardappel, nootmuskaat, mais, en nog wat vruchten waarvan we de naam zijn vergeten. Dit gebied is zeer vruchtbaar vanwege het regenwater dat uit de bergen met leidingen over de plantages wordt geleid. Geweldig mooie tocht! Wel pittig, want de wegen zijn hier een stuk steiler dan in Europa.
Aan het eind van de wandeling wachtte onze chauffeur ons weer op. Nadat we de gids bij een bushalte hadden afgeleverd reden we naar ons volgende hotel. Het was inmiddels donker, maar de meiden wilden nog graag even zwemmen in het sfeervol verlichte buitenzwembad. Tijdens het diner had Eline de eer dat een Indonesisch meisje dat in het restaurant een liedje zong dat nog even hand in hand met haar wilde doen. We zijn er inmiddels een beetje aan gewend dat wildvreemden dagelijks met ons (vooral met onze 2 blonde schoonheden) op de foto willen, maar Eline voelt zich er toch een beetje ongemakkelijk bij.
Nu snel naar bed. Morgen kunnen we uitslapen!