5 augustus dag 14 Kalibaru: oude ambachten en een nieuw zwembad

5 augustus 2015 - Kalibaru, Indonesië

Na een prima nacht in de family room en het ontbijt werden we om 9 uur opgehaald door 2 Dockars, een karretje dat door een paard wordt voortgetrokken. Met een gids gingen we op pad om in Kalibaru een aantal Javaanse ambachten te bezoeken. We hebben in een paar leuke, rustige straatjes gezien hoe tempe en tofu van sojabonen wordt gemaakt, hebben een rijstplantage bezocht en kwamen in een werkplaats waar van aluminium en staal grote pannen en oventjes werden gefabriceerd. Erg leuk om dit echte handwerk te zien en je te realiseren dat dit niet voor toeristen wordt gedaan, maar nog echt de manier is waarop het wordt gemaakt. Tussendoor hebben we ook nog een Pasar bezocht, een overdekte markt waar naast kleding ('konveksi') vooral groenten, fruit, vlees en vis werden verkocht. We hebben er wat zoete hapjes gekocht en geproefd van jackfruit, een enorme vrucht die wel 30 kg kan wegen.
Om 12:30 waren we weer bij onze accomodatie terug en hebben we de lunch genuttigd. Onze koffers waren verplaatst naar 2 andere kamers die er ook prima uitzagen, aangezien de family room was geboekt door een ander Nederlands gezin. Eline en Senna hebben 's middags heerlijk in het zwembad gespeeld met de 2 dochters van dit gezin, die ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Wij hebben ook wat gezwommen en gelezen. Je merkt overigens nog steeds dat er asdeeltjes neerdalen; de medewerkers van het guest house vegen 3 keer per dag de tegels buiten en als je je boek 10 minuten laat liggen zit er een dun laagje fijn, zwart stof op.
Aan het eind van de middag hebben Rachel en ik nog een wandeling gemaakt door de mais- en suikkerrietvelden richting het bos. Waar de vrouwen op Sumatra  nog met kleding de rivier in gingen om zich te wassen, zagen we hier een naakte vrouw en man afzonderlijk van elkaar zich in de rivier zitten inzepen. Vast geen moslims.
Na het eten hebben we per telefoon de transfer van de ferry naar ons volgende hotel op Bali geregeld. Morgen nemen we afscheid van Java en maken we de balans op van de 2e week. Het verblijf in Kalibaru de laatste 2 dagen is ons goed bevallen!