6 augustus dag 15 naar Bali: terugkijken, daarna met de boot naar Buddha island

6 augustus 2015 - Pemuteran, Indonesië

Vandaag hebben we het 2e deel van onze reis afgesloten. De 6 dagen op Java hebben een aantal mooie hoogtepunten opgeleverd: het bezoek aan de Borobudur en het verblijf in het rustgevende hotel aan de voet van dit bijzondere monument; de wandeling met de gids door het prachtige berggebied van Solo; het bijzondere landschap op en rond Mount Bromo en de betoverende zonsopgang; het warme onthaal in Kalibaru bij de Nederlandse eigenaren van Rumah Senang. Dit alles maakte het zeer de moeite waard om dit eiland te bezoeken. Maar toch blijft de herinnering aan Sumatra ons dierbaarder en waren er op Java een paar minpuntjes te noteren: de rijstijl van onze chauffeur en het feit dat hij vooral 'driver' was en maar weinig over de omgeving vertelde of adviseerde; onze keuze om op de meeste plaatsen maar 1 nacht te blijven, waardoor we minder tot rust zijn gekomen. Maar bovenal hadden we verwacht dat we vaker langs rijstvelden zouden rijden met een mooi uitzicht vanuit de auto. Java is eigenlijk één langgerekte straat met veel huizen en winkeltjes en bijzonder druk verkeer. Ook daarin valt van alles te zien (zoals vandaag nog een brommer met 3 aquaria achterop met daarin tientallen vissen), maar we hadden gerekend op iets meer afwisseling. Waarschijnlijk krijgen we dat op het minder drukbevolkte Bali wel te zien. Waar Sumatra van ons een 9,5 krijgt, moet de reis over Java het doen met een 8. De hartverwarmende vriendelijkheid van de bevolking hebben we op beide eilanden mogen ervaren, en dat blijft bijzonder.
Stipt om 9 uur vanmorgen namen we afscheid van Pieter en Wil en stapten we voor de laatste maal in het busje van Tanto. Binnen 2 uur bracht hij ons naar het meest oostelijke puntje van het eiland, waar we afscheid van hem namen en nog net op tijd waren voor de ferry van 11 uur. In een uur tijd bracht die ons naar Bali, waar een nieuwe chauffeur al klaar stond om ons naar de accomodatie in Pemuteran (een gemoedelijk kustplaatsje in het Noorden van Bali) te brengen. Onderweg reden we door het Bali Barat national park, waar we één dezer dagen nog een boottocht door mangrovebos hopen te maken.
Waar het programma op Sumatra en Java voornamelijk op natuur en cultuur was gericht, is het de bedoeling om op Bali ook wat meer te relaxen en ons te goed te doen aan de geneugten van het zwemwater. Dus hebben Eline en Senna in de middag lekker in het zwembad gespeeld en zijn we even naar het strand gelopen, 200 meter vanaf onze huisjes. We hebben daar ook een schildpaddenopvang bezocht, bedoeld om gevonden eieren of kleine schildpadden groot te brengen en ze daarna uit te zetten.
Het avondeten hebben we in het restaurant van Suka Sari genuttigd, onze thuisbasis voor de komende 3 nachten. Morgen gaan we snorkelen boven het koraal van Menjangan island!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl