7 augustus dag 16 Pemuteran: finding Nemo en z'n vriendjes

7 augustus 2015 - Pemuteran, Indonesië

De reis die Rachel en ik in de zomer van 2002 naar Australië hebben gemaakt, staat in ons geheugen gegrift. Vandaag waanden we ons weer even 'Down Under', zowel tijdens het snorkelen als bij het slenteren in de namiddag langs het strand.
Na het ontbijt vertrokken we om 9 uur met een busje, nadat we eerst de snorkeluitrusting hadden uitgezocht. Naast ons gingen er ook 2 Franse vrouwen en een Nederlands gezin mee. Je komt hier trouwens behoorlijk wat Fransen tegen. Na een korte rit stapten we over in frisblauwe motorboot die ons in 40 minuten naar het eiland Menjangan bracht. Getooid met flippers, een duikbril en een snorkel verkenden we het koraalrif. Het koraal was er niet zo kleurrijk als in Australië, maar zeker de moeite waard en de ongelofelijke verscheidenheid aan tropische vissen was prachtig. Het water was er erg rustig, waardoor je ontspannen tussen de vissen door kon drijven. Na ongeveer een uur snorkelen voeren we naar het strand om de meegebrachte lunch (nasi goreng of een paar sandwiches) te nuttigen en op het strand naar schelpen te zoeken. Daarna gingen we nog een uur snorkelen, waarbij Senna dankbaar gebruik heeft gemaakt van de onderwatercamera die ze voor haar verjaardag heeft gekregen. Schitterend!
Op de terugweg zagen we nog een glimps van een paar dolfijnen en ook nog 3 vliegende vissen.
De meiden waren het zwemmen nog niet beu, want bij terugkeer doken ze direct het zwembad in met het meisje van het andere Nederlandse gezin. Aan het eind van de middag hebben we met een ijsje in de hand nog even bij de schildpaddenopvang gekeken en heerlijk met de blote voeten over het strand geslenterd. De sfeer was heerlijk ontspannen. We genoten van de aanrollende golven, de dobberende bootjes en de meiden die steeds weer opnieuw bijzondere schelpen vonden tussen het aangespoelde koraal.
Na het eten zijn we op tijd naar bed gegaan. Morgen gaan we er vroeg uit voor een wandeling met gids door het nationale park Bali Barat.