8 augustus dag 17 Pemuteran: weer een bijzondere wandeling, daarna chillen

8 augustus 2015 - Pemuteran, Indonesië

Als je zonder eigen vervoer in een land als Indonesië reist, ben je voor wat betreft je activiteiten al snel aangewezen op het boeken van een trip via het hotel; enerzijds omdat je een auto moet hebben om ergens te komen en anderzijds omdat je veel zaken ook niet op eigen houtje kunt of mag ondernemen. Zelfs voor het maken van een wandeling ( één van onze favoriete activiteiten) in de natuur moet je al snel vervoer en een gids boeken. Dat maakt de vakantie niet goedkoper, maar het voordeel is wel dat je veel meer ziet en leert over de flora en fauna. Zo hebben we tijdens onze wandeling door het Bali Barat national park vandaag 2 verschillende soorten ijsvogels gezien, een grote eekhoorn, mangrovekrabben en een stel zwarte apen met (heel schattig) een babyaapje met een gele vacht. Ze zijn overigens niet echt op mensengezelschap gesteld, bleek uit het stuk hout dat naast ons neerplofde toen we onder hun boom doorliepen. Het was weer een prachtige wandeling die begon tussen de mangroven aan de kust. Onze gids vertelde honderduit over de aanwezige krabben (bijv. dat ze droge blaadjes mee hun hol innemen waar er door het vocht zwammen op groeien die ze opeten), de verschillende soorten lianen die we tegenkwamen en de kapokboom, met vruchten die als ze rijp zijn een soort dons bevatten. Hij wees ons ook op een stuk oude python-huid, maar helaas zijn we de oorspronkelijke bezitter niet tegen gekomen.
Na 2,5 uur werden we weer opgepikt door een busje en reden we terug naar ons guest house Suka Sari. Aangezien we al om 7 uur vertrokken waren, hadden we een flink deel van de dag nog voor ons. Dat resterende deel hebben we (zeer verdiend natuurlijk) vooral lezend, luierend en zwemmend doorgebracht. Het is hier overdag vrijwel altijd rond de dertig graden, dus enige verkoeling is wel gewenst. Het is overigens lang niet altijd zonnig, door de bergen in het achterland komt er al snel bewolking over drijven.
In de middag hebben we nog wat inkopen in de minimart gedaan en op het strand genoten van de branding. Morgen vertrekken we naar Lovina, ongeveer 1,5 uur rijden in oostelijke richting langs de kust.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ethel:
    8 augustus 2015
    Lovina zijn wij ook geweest. Ik zie uit naar jullie verhaal en foto's. Tot dan. Voor nu welterusten