Dag 18 - Het woud der wouden

30 juli 2017 - Boquete, Panama

Boquete is een dorp in de bergen van de provincie Chiriqui dat behoorlijk is ontwikkeld. Het klimaat is er zeer geschikt voor het verbouwen van koffie en is ook aantrekkelijk voor pensionado's uit de USA. Dit gebied herbergt ook de grootste populatie Indianen in Panama. Een groot deel daarvan woont in zeer eenvoudige hutten in de bergen, waar we vanmorgen met de auto doorheen reden op zoek naar een geschikte wandeling. Het was droog en zo nu en dan kwam het zonnetje door de wolken. We wilden eigenlijk de Sendero los Quetzales lopen, genoemd naar de zeldzame blauwe Quetzal (vogel), die je daar met heel veel geluk kunt zien. Onderweg stuitten we echter op een wandeling die ons 3 watervallen beloofde, en dat vooruitzicht leek ons aantrekkelijker dan een vogel die we waarschijnlijk toch niet zouden zien.
Volgens de lokale, laat ik hem wandelpadbeheerder noemen, was het een wandeling van 1,5 uur. Nu was ons al eerder opgevallen dat tijd verkeerd inschatten (doorgaans te kort) zo'n beetje de nationale hobby van de Panamees is, en dat bleek ook nu weer het geval. Al was dat vandaag zeker geen straf. Oip zoek naar de watervallen klommen, sprongen en gleden we door een prachtig oer-woud waar nevel en mos de boventoon voerden. Het was met afstand de meest avontuurlijke wandeling van deze vakantie. En natuurlijk ging het regenen, want dat hoort in zo'n woud. We hebben er ruim 3,5 uur over gedaan en hebben elkaar diverse malen geholpen uit de modder te komen, over gevallen bomen te klimmen en rivierbeddingen te overwinnen. Afgezien van een paar schitterende kolibries hebben we geen dieren gezien, maar in dit geval hadden we meer dan genoeg aan de flora.
Moe maar voldaan reden we terug naar Boquete, waar we wat boodschappen deden en de plaatselijke VVV bezochten. Daar was vreemd genoeg nauwelijks info over de omgeving te vinden (een aan haar smartphone gekluisterde baliemedewerker die alleen Spaans spreekt helpt natuurlijk ook niet), maar was wel een interessante expositie over de koffieteelt. Nadat we onze kennis hiervan hadden bijgespijkerd, reden we terug naar ons huisje. Onderweg ging het regenen en dat is het blijven doen tot diep in de nacht. We hebben de avond daarom in ons huisje doorgebracht met taco's als maaltijd en een spelletje/iPadfilm/whatsappupdate/boek/blog als tijdverdrijf.