Dag 4: uitzicht op Sipi Falls

1 augustus 2019 - Sipi, Oeganda

Vandaag reden we verder oostwaarts, naar een plek vlakbij de grens met Kenia. Het gebied wordt steeds landelijker meer nadruk op landbouw en veeteelt. Toch rijden we zelden een langs stuk zonder tekenen van leven tegen te komen. Je ziet telkens weer huisjes en heel veel mensen die onderweg zijn. Dat doen ze veelal lopend, per brommer of op oude fietsen die vooroorlogs ogen. Meestal vervoeren ze (op hun hoofd of de zwaarbeladen brommer/fiets) ook bamboe, zakken bonen, rijst of suikerriet of jerrycans met water die ze bij een waterpomp hebben gevuld). Het beeld van het oude Afrika zoals we dat voor ogen hebben, blijkt nog steeds werkelijkheid te zijn. Rijden in dit land is als een veeldimensionale film met kleurrijke indrukken.

Na ruim 4 uur rijden kwamen we aan in Sipi, gelegen op 1700 meter hoogte. Hier verblijven we 1 nacht in een banda (hut) met uitzicht op 1 van de Sipi falls. Deze waterval is 120 meter hoog, er zijn nog 3 andere watervallen in de buurt. Bij het genieten van het uitzicht zagen we de eerste apen van deze vakantie door de bomen trekken. We besloten (mede vanwege de recente en dreigende regen) om af te zien van een nieuwe wandeling naar de andere watervallen. Wel hebben we na de lunch nog een klein stukje gelopen naar een andere lodge waar je een nog mooier uitzicht op de magnifieke waterval had. Toevallig kwamen we daar Eva weer tegen, die hier een activiteit met een groep kwam doen. Wellicht was dat abseilen langs de waterval, want we zagen op afstand al een aantal mensen aan een touw naar beneden zakken. Als afsluiter van de middag zijn we nog even naar de rand van de waterval gelopen, waarde durfals  zich over de rand naar beneden lieten zakken. Nee, dat doen we maar niet.

Met een prachtige zonsondergang op de achtergrond hebben we genoten van een lekker viergangendiner in het restaurant van ons park. Achtereenvolgens toast met guacemole, pittige pompoensoep, rijst met rundvlees en erwten en aardappels en gefrituurde banaan werd ons voorgeschoteld. Veel te vol maar voldaan kropen we daarna ons (koude) bed in.